Dr. des. Razak Khan

Dr. Razak Khan

Ehe­ma­li­ger wis­sen­schaft­li­cher Mitarbeiter

Email:
razak.khan[at]cemis.uni-goettingen.de

Adres­se:
Wald­weg 26
37073 Göt­tin­gen
Deutsch­land

Werdegang

Dr. Razak Khan ist Rese­arch Fel­low im ERC Con­so­li­da­tor Grant Pro­jekt „Demo­cra­ti­sing the Fami­ly? Gen­der Equa­li­ty, Paren­tal Rights, and Child Wel­fa­re in Con­tem­po­ra­ry Glo­bal Histo­ry“ (DEMFAM) am Fach­be­reich Geschich­te der Frei­en Uni­ver­si­tät Ber­lin. Im Jahr 2014 wur­de er an der Ber­lin Gra­dua­te School Mus­lim Cul­tures and Socie­ties (BGSMCS) der Frei­en Uni­ver­si­tät Ber­lin pro­mo­viert. Anschlie­ßend war er Post­doc-Sti­pen­di­at am Zen­trum für Geschich­te der Emo­tio­nen am Max-Planck-Insti­tut für Bil­dungs­for­schung in Ber­lin (2014–2015) und am Erlan­ger Zen­trum für Islam und Recht in Euro­pa (EZIRE) an der Fried­rich-Alex­an­der-Uni­ver­si­tät Erlan­gen-Nürn­berg (2019). Er war am Zen­trum für Moder­ne Indi­sche Stu­di­en der Uni­ver­si­tät Göt­tin­gen (2015–2024) tätig, wo er sein Habi­li­ta­ti­ons­pro­jekt „Minor Cos­mo­po­li­ta­nism: Islam, Urdu, and Emo­tio­nal Inte­gra­ti­on in the Life and Wri­tin­gs of Syed Abid Husain (1896–1978)“ abschließt. Sein ers­tes Buch, Mino­ri­ty Pas­ts: Loca­li­ty, Emo­ti­ons, and Belon­ging in Ram­pur wur­de 2022 von Oxford Uni­ver­si­ty Press ver­öf­fent­licht. Außer­dem hat er The Incom­pa­ra­ble Fes­ti­val, Pen­gu­in Black Clas­sics, 2021 und Nodes of Trans­la­ti­on: Intel­lek­tu­el­le Geschich­te zwi­schen dem moder­nen Indi­en und Deutsch­land, De Gruy­ter, 2024 herausgegeben.

Der­zeit arbei­tet er an einem neu­en For­schungs­pro­jekt „Unfa­mi­li­ar: Fami­ly, Law, and Demo­cra­cy in South Asia“. Das Pro­jekt erforscht kolo­nia­le Genea­lo­gien und post­ko­lo­nia­le Ver­läu­fe von Debat­ten um Min­der­hei­ten und Fami­li­en­recht in Indi­en, Paki­stan und Ban­gla­desch. Es befasst sich mit den Über­schnei­dun­gen zwi­schen Reli­gi­on, Gen­der und sexu­el­len Min­der­hei­ten und dem Fami­li­en­recht bezüg­lich Ehe, Adop­ti­on und Erb­schaft. Zu sei­nen wei­te­ren For­schungs­in­ter­es­sen gehö­ren die frü­he moder­ne und moder­ne indi­sche Geschich­te, der süd­asia­ti­sche Islam und mus­li­mi­sche Kul­tu­ren, öffent­li­che Urdu-Kul­tu­ren, Affek­te und Archi­ve, deutsch-indi­sche Ver­flech­tungs­ge­schich­te, Geschich­te der Emo­tio­nen und Erfah­run­gen, glo­ba­le Geis­tes- und Rechtsgeschichte.

Publikationen

Mus­lim House­hold, Nati­on and Urdu in Tele­vi­si­on Dra­mas in Paki­stan.” South Asia, (2023) 46 (3): 521–538.

Ent­an­gle­ments in the Colo­ny: Jewish-Mus­lim con­nec­ted his­to­ries in Colo­ni­al India.” Modern Asi­an Stu­dies, (2022) 56 (6): 1845–1871.

Place of Know­ledge: Edu­ca­ti­on and Urban Histo­ry in Ram­pur.” Max Weber Stif­tung India Branch Office and GHI Lon­don Edu­ca­ti­on and the Urban in India | Working Paper Series 2021/8.

Minor Cos­mo­po­li­ta­nisms: Insti­tu­ti­ons, Intellec­tu­als and Ide­as bet­ween India and
Ger­ma­ny.” Com­pa­ra­ti­ve Stu­dies in South Asia, Afri­ca, and the Midd­le East, (2020) 40 (2): 291–294.

Ent­an­gle­ments of Trans­la­ti­on: Psy­cho­lo­gy, Pedago­gy and Youth Reform in Ger­man and
Urdu.” Com­pa­ra­ti­ve Stu­dies in South Asia, Afri­ca, and the Midd­le East (2020) 40 (2): 295–308.

Iqbal, Ger­man Ori­en­ta­lism and Making of Modern Mys­ti­cism.” Schi­rin Amir-Moaza­mi eds.
Ori­en­ta­lism at 50. TRAFO, Series, Ber­lin. 3 August 2020.

Know­ledge in Tran­sit: Glo­bal Encoun­ters and Trans­for­ma­ti­on in Magnus Hirschfeld´s Tra­ve­lo­gue.” Histo­ry of Know­ledge Blog, 6 Novem­ber 2019.

A Fes­ti­val Extra­or­di­naire: An Indo-Isla­mic Poem.” Poet­ry in the Indo-Isla­mic Mill­en­ni­um Blog Post, 24 Febru­ary 2019.

Co-Aut­ho­red Book Chap­ter. “Tra­ve­lers: Trans­for­ma­ti­ve Jour­neys and Emo­tio­nal Cont­acts”. In
Ben­no Gam­merl, Phil­ipp Niel­sen, and Mar­git Per­n­au eds. Encoun­ters with Emo­ti­ons: Nego­tia­ting Cul­tu­ral Dif­fe­ren­ces sin­ce Ear­ly Moder­ni­ty. Berg­hahn Books, July 2019.

Ent­an­gled Insti­tu­tio­nal and Affec­ti­ve Archi­ves of South Asi­an Mus­lim Stu­dents in Ger­ma­ny.“ MIDA Online Post, 2019.

Ent­an­gled Ide­as: K. M Ashraf and New Indo­lo­gy in the Ger­man Demo­cra­tic Repu­blic.“ MIDA Online Post, 2018.

Prin­ce­ly Archi­tec­tu­ral Cos­mo­po­li­ta­nism and Urba­ni­ty in Ram­pur.“ Glo­bal Urban Histo­ry Blog, 5
August, 2017.

Poe­tic Sove­reig­n­ty“ Biblio: A Review of Books, Oct-Dec, 2017.

Rethin­king „Natio­nal Cul­tu­re“ of India: An Ent­an­gled Indo-Ger­man Intellec­tu­al Histo­ry.“ TRAFO – Blog for Trans­re­gio­nal Rese­arch, 16.01.2017.

The Social Pro­duc­tion of Space and Emo­ti­ons in South Asia.“ Jour­nal of Eco­no­mic and Social
Histo­ry of the Ori­ent, Volu­me 58, Issue 5, 2015, 611–633.

Local Pas­ts: Space, Emo­ti­ons and Iden­ti­ties in Ver­na­cu­lar His­to­ries of Prin­ce­ly Ram­pur.“ Jour­nal of the Eco­no­mic and Social Histo­ry of the Ori­ent, Volu­me 58, Issue 5, 2015. 693–731.

The Case of Fal­ling Walls: Poli­tics of Demo­li­ti­on and Pre­ser­va­ti­on in Ram­pur,“ Eco­no­mic and
Poli­ti­cal Weekly, Vol – XLIX No. 12, March 22, 2014, Web exclu­si­ve. Repu­blished in EPW, Vol. 49, Issue No.20, May 17, 2014, 25–28.

Reco­ve­ring Mino­ri­ty Pas­ts: New Wri­tin­gs on Mus­lims in South Asia,” South Asia Chro­nic­le, 2, 2012, 375–397.

Rethin­king Mus­lim Poli­tics: The Ram­pu­ri Expe­ri­ence,“ Eco­no­mic and Poli­ti­cal Weekly, Vol. 44, No. 25, 20 June 2009, 16–18.